2018. december 9., vasárnap

Az élet nem ilyen egyszerű kisfiam!




Nyár vége volt. Szüretidő. Lassan hazakészülődtünk kis családommal otthonról. Várt minket a munka, várt a tanulás, és ezeket halasztani nem lehet ugyebár.
Már minden csomag a kocsiban, már lelkileg is felkészültünk a hosszú útra. Csak egyvalami volt még hátra. Elbúcsúzni Nagyitól aki akkoriban már többnyire csak az ágyán töltötte Isten napjait.
- Elköszönni jöttem Nagyikám! - léptem be hozzá.
Most valahogy másként várt mint azelőtt. Ahogy ott ült paplanjával a derekát támasztva, ahogy kicsit még görnyedtebb volt mint tegnap, az szívenütött. Hát még a szavai!  Hiszen annyiszor mgtörtént már ez régebben! De most valahogy olyan szomorúan nézett rám.
- Isten veled kisfiam! - suttogta. - Isten veled! Vigyázz magadra! És a családodra is...
Ez olyan véglegesnek hangzott. Még talán fel sem fogtam, de örökre szólt.
-Mi ez a szomorúság Nagyikám?. Nem örökre megyek el!- Vissza fogok jönni!
- Te visszejössz fiam, de én akkor már nem leszek itt.
Könnybelábadt a szemem. Hirtelen meg sem láttam ölelésre tárt erőtlen karjait. Csak arcomon éreztem cirógatását.
- Eleget éltem én. Belefáradtam. Élni csak addig szabad míg haszna van az ember életének. Utána már csak a kín, a gyötrelem marad, és a teher ami szeretteidet nyomja. Ne szomorkdj! Ez az élet rendje!
- De én ezt nem értem! - méltatlankodtam még, hisz reményeimben Nagyi HALHATATLAN, és amikor legközelebb jövök akkor ugyanitt fog ülni, csendesen tűrve mindent. Fájdalmat, odaadó szeretetet, ápolást, és minden egyebet amit lányától, de főként vejétől megkapott.
- Majd megérted! De az élet nem ilyen egyszerű kisfiam!
- És  ki marad akkor nekem? kérdeztem.
- Az édesanyád kisfiam. Az IGAZI.

Kisírt szemmel ültem a kormány mögé. Lányaim talán észre sem vették. Csak a szokatlan csönd tűnhetett fel nekik mert egy idő után énekelni kezdtek anyjukkal.
 Hála nekik érte! Mert a hátralévő utat már sokkal vidámabban tettük meg.
Talán egy hónap múlva szaladt ki a lábam alól a talaj amint az udvaron álltam kezemben a távirattal melyben a szomorú hír érkezett.
Valahogy akkor már nem tudtam sírni. Később a temetésen sem. Csak sokkal utána. Esténként ágyamban. Párnaáztatásnak hívtam magamban.  Amikor Tücsi egy alkalommal rákérdzett, hogy mi ez, akkor tört fel belőlem:
- Az élet nem egyszerű! Nagyi nélkül nem!

És tegnap hivatalosan is megszűnt félárva státuszom.
Félreértés ne essék, nam apám támadt fel!



2 megjegyzés:

7KPK írta...

Fogadd részvétemet!
Most már nem vagy gyerek.
Ezt írja jó kétezer évvel ezelőtt Seneca:
"Most sokszor gondolok arra, hogy minden halandó és pedig bizonytalan törvény szerint halandó. Ma is megtörténhetik az, ami bármikor megtörténhet. Gondoljunk tehát arra, drága Lucilius, hogy mi is hamar el fogunk jutni oda, ahová eljutott barátunk, aki miatt bánkódunk. S talán, ha igaz a bölcsek híradása és valóban befogad bennünket valamely hely, akkor csak előreküldetett az, akit elveszettnek tartunk. Isten veled!"
Üdv: 7KPK

Halpern Margit írta...

Akkor lenne jó teljesen felnőtté válni, amikor a felmenők már mind elhagytak. Nálam ez nem működik. Amíg voltak, határozottan felnőtt módjára viselkedtem, annak is hittem magam. Azóta minden szerettem minden lépését aggódva figyelem, amit titkolni sem tudok, és nyilván magamért aggódom, az egyedülmaradástól tartok, azaz újra önző gyerek lettem. A részvéten kívül ez jutott eszembe.
Gitta