2014. augusztus 9., szombat

A csoda

Valamikor hatalmas csoda volt számomra a rádiós kapcsolat. Amikor  munkahelyemre kerültem, szinte kitárult előttem a világ a szolgálati URH adóvevő segítségével. Hihetetlen volt az akkori technikai szint ismeretében, hogy milyen hatalmas távolságokat tud átölelni a rádió. Persze a mai kor fiataljai el sem tudják képzelni ezt. Nekik természetes a "mobil", természetes az internet, természetes, hogy ha bármi "fontosat" tapasztalnak, azt azonnal megoszthatják ha kell az egész világgal. Nekem akkoriban csoda volt, hogy száz kilométerről is állandó rádiókapcsolatunk van, hogy telexen (ki emleekszik meeg arra is?)  az egész világ elérhetővé vált... Később rádióamatőrként előbb a rövid, majd a hatalmas távolságok bűvöletében éltem. Sosem felejtem el az első (kis segítséggel) saját építésű modememet, melynek segítségével a "pakettrádiózás" örömei hevítettek. Első sikeres távkapcsolatom a sorban összekötött átjátszókapcsolatok révén Sanya, a békéscsabai amatőr barátom volt. Hihetetlen sikerélményt jelentett az akkor. Később beírtam nevemet e módon az amerikai űrkutatás emlékkönyvébe is. Ma mindehhez elegendő egy mobil hívás...
A kapcsolat. Minden fajtája fontos számomra. Kell! Kapcsolatok nélkül üressé válna az életem.
Ma már csak néha, nosztalgia miatt veszem elő a rádiómat. Már nem építek antennákat, nem kísérletezem velük deres háztetőkön. Ma már egy DX TV adás sem hoz lázba. A műholdak korát éljük.
Amíg rend van a világban...

2 megjegyzés:

Balogh Tibor írta...

Van ilyen tapasztalatom, amit egy Pacsirta rádió mellett éltem át miközben helyi rádió amatőrünk beszélgetéseit fogtam be. Egykor ő is húsz-harminc méteres antennákat épített, amivel a Kékes irányából, majd a világ egyre tágabb részéről gyakorta vett jeleket a hetvenes évek első felében. Gondoltam, hogy amivel én tudok fogni, akkor azzal a berendezéssel egyszer adni is képes leszek. Aztán egy alkalommal elszállt a rádió erősítő egysége. Rosszul kötöttem ott az akkori berendezéseket így elfüstölt a cuccos Apám nem kis bosszúságára. :-(
A kapcsolatok miatt meg hogy ne rozsdásodjak vagyok alkalmanként Nálad is:-)

Unknown írta...

cq cq ha6ifi de ha8lnu.....

Sanyát látogasd meg mihamarabb..

az amatőr rádiózást agyoncsapta az internet és a mobiltelefon...